Episode 3 : Kill em all for one

【tour shirt plus pass and ticket】
【ツアーTシャツとバックステージパス、チケット】

The tour that’s become legendary over the passage of time.. of course, during the actual event it never really seemed like that.... with the benefit of hindsight it certainly was insane, audacious and extremely improbable that it could have worked.. but it did! We were ecstatic at actually having our 1st headline US tour... with new buddies Metallica in tow (as the openers on their first ever tour )along with our erstwhile crew( John London, Kev Hunter and Ian Kinnersley) two nutters drafted from the Old Bridge Metal Militia (Bulldozer Bob and Reb), Bill Pierce (doing guitars for James & Kirk), Lou “ lights”, Bill “ monitors”, Mark Whittaker on front of house sound... and our tour manager Tony Incigeri.
This could ( and probably will at some point lol) turn into a novel... but for now, let me give you a small slice of the lunacy that was involved.....

このツアーは、今や時間を超越した伝説となっているものだ。実際にこのツアー中には、こんな凄いのはこれまでなかったと思ったのはもちろんのことだったし、後になって思い返してもこのツアーは常軌を逸しているほどの規模で行なわれた、空前絶後のものだったという思いがある。確かにそうだったんだ!僕たちにとっても初めてのヘッドライナーとしてのアメリカツアーで有頂天になっていた上に、新しい仲間メタリカがステージを温めてくれたのだからね(彼らは初めてツアーのオープニングを務めた)。しかも僕たちのかつてのクルー(ジョン・ロンドン、ケヴ・ハンター、イアン・キナースリー)も参加していたし、チャリティ団体「オールド・ブリッジ・メタル・ミリティア」から派遣された二人の変人(ブルドーザー・ボブ・アンド・レブ)、ビル・ピアース(ジェームズとカークのギターテック)、ルー・ザ”照明”、ビル・ザ”モニター”、P.A.担当マーク・ホワイタッカー、そして僕たちのツアーマネージャーであるトニー・インシゲリらが一緒だったのだから。
このツアーは(いくつも大爆笑できる出来事があったから)たぶん小説にもなるくらい魅力的だったのだけれど、ここではその狂気の沙汰のほんの触りを紹介したいと思う。

【tour posters/ fliers】
【ツアーポスターとチラシ】

【maniacs on the street!】
【街に繰り出した狂人たち!】

July 27th Royal Manor New Brunswick NJ

A local start to the tour as we were staying at Jon Z’s place ... the enormity of what we’d let ourselves in for was quickly apparent when surveying our transportation for this expedition.
One Ryder rental truck with the PA, lights and monitors
One white Ford truck with the bands backline
One Winnebago motor home.. with faculties to sleep... 6 people
How you you get sleep with those logistics?
Quite simply.. you don’t! The initial couple of days were a laugh riot of everyone getting to know each other... doing our respective things on stage.... then I kinda snapped!
Back to the Royal Manor... the main thing I remember is a great gig for us.. and either Mark or I “redecorating” the suspended ceiling by violently jabbing our instruments through it... and the road crew revenge at not being given any booze. At the end of the night a human chain was formed with bodies lying on the floor from the bar to the door.. passing out a seemingly unending supply of liquor bottles to the Winnebago!

7月27日、ニュージャージー州ニュー・ブランズウィック、ロイヤル・メイナー

ツアーは地方からスタートし、僕たちはジョン・Zズ・プレイスという所に宿泊していた。僕たちが集団で移動する時には、見ただけですぐに極悪集団だと判ったものだ。
P.A.、照明、モニターを積んだレンタルトラック。
バンドの楽器やアンプを積んだ白のフォード社製トラック。
ウィネベーゴ社製キャンピングカー(6人が寝られるスペースあり)。
こんな物流部隊の中でどうやって眠れると思う?
眠れるわけがない!最初の2、3日はお互いの理解を深めながら、笑い声も絶えなかったものだ。僕たちは各自ステージの準備をしていた。でもそれから僕がキレたんだ!
ロイヤル・メイナーに話を戻すと、コンサートがうまくいったことが一番の思い出なんだけど、マークと僕は二人で天井から乱暴に吊り下げられた自分たちの機材の設置をきちんと”やり直し”たんだ。ロードクルーへのこのお返しは、飲酒禁止でさせてもらった。でもこの夜の終わりには、バーから入口までフロアを横切って全員が寝そべって繋がった「人の鎖」ができたんだ。ウィネベーゴのキャンピングカーまで酒のボトルが果てしなく並んでいて気が遠くなりそうだったよ!

【Mark live Chicago】
【シカゴでのステージのマーク】

July 28th Utopia, Bridgeport CT

I do NOT recall this as being very“ utopian”...ha!
A strange stage with a very large column planted squarely in the middle of the proceedings was very problematic ...causing me to slam my bass headstock into it several times.
The venue also had an odd curved dressing room.
Cliff showing me his “ back up bass” smartly packed in what appeared to be the flimsiest shittiest guitar case I’ve ever seen.. he opened the case.. revealing the shittiest flimsiest bass guitar I’ve ever seen ... a weird Danelectro copper & white colored thing that was barely playable.
On to the show....and as usual mayhem ensued.
Not completely sure of the reasons but obviously due to sleep deprivation (and probably one or two beverages) but pre encore backstage, Mark and Rob start to swing punches at each other.. much to Cliff Burton’s consternation as they are trampling all over the “flimsiest shittiest bass case on earth” .....Cliff shouting “ OH MAN!!! NO!!!! THATS MY BASS!!!!” rings in my ears as I step out of the dressing room and march on stage to do my bass solo...
Of course, it was a ridiculous argument that both of them could not even explain or understand afterwards. This promoted me to have Tony the tour manager up against the wall by the lapels screaming
the immortal words “ WE WANT HOTEL ROOMS NOW OR WE ARE GOING FUCKIN’ HOME!”
This sensitive approach had some effect. The touring budget started to take a hit in order to preserve the health and sanity of all concerned... hotels!

7月28日、コネチカット州ブリッジポート、ユートピア

ここでのことは、あまりに非現実のユートピアぽくて思い出せないな・・ハハ!
中央に大きな四角い柱が突っ立っているという変なステージで、いかにも問題ありだった。案の定、僕はベースの先を何度もこの柱に打ち当てたんだ。
この会場の楽屋も、変に湾曲した、ちょっと変わったものだった。
クリフは、見たこともないほど薄っぺらくて安っぽいケースに入った「スペアのベース」を見せてくれた。そのケースを開けると、中にもこれまで見たこともないほど薄っぺらくて安っぽいベースが入っていた。おかしなダンエレクトロ製の白のカッパーベースで、何とか弾けるかなという代物だった。
ステージに上がると、いつものような大騒ぎだ。
理由ははっきりとは判らないのだけど、おそらく睡眠不足(と口にした飲み物)のせいで、アンコールに応える前の楽屋でマークとロブが殴りあいの喧嘩になった。クリフ・バートンの目撃談によると、彼らは「見たこともないほど薄っぺらくて安っぽい」ベースのケースを踏みつけていたそうだ。楽屋を出て、ベースソロをプレイするためにステージに向かう僕の耳にクリフの「やめろ!俺のベースだぞ!」という叫びがこだました。
もちろんこの一件はたわいない言い争いが原因で、後になって二人とも事の真相が思い出せないくらいだった。この一件で僕はツアーマネージャーのトニーの胸倉をつかんで「今すぐホテルに戻るか、家に帰らせろ!」と叫べるようになったのだった。
このトゲトゲしい振る舞いのおかげで、いい結果がもたらされることになった。心身の健全なる維持のためにツアー予算が充てられるようになったんだ。そう、ホテルの格が上がったんだ!

【John live Chicago】
【シカゴのステージでのジョン】

Around this time there was an entertaining discussion regarding operating costs...filtered through gross misunderstanding of our thick North East “ Geordie” accent.... for the uninitiated..
the Geordie alphabet goes something like this....
A-ugh
B-ugh
C-ugh..... etc. etc....
So John Lowdon asks Tony the tour manager for road toll money... Tony hears
“ Tony, I need money for tolls” as
“ Tony, I need money for TOOLS”
he replies “ nope... I’m not buying you tools.. you will have to do that yourself”
John replies “ what? aam not paying for tolls ...man.. that’s not right!”
And so it goes back and forth..until the penny drops....! Communication was re-established....toll money was provided and the army marched onward.

この頃には、運営資金などを巡って和気藹々とした議論をしていた。そこでは僕たちのイギリス北東部の「ジョーディー」訛りが飛び交ったんだ。解からない人のために言うと・・・ジョーディー訛りとはこんな感じなんだ・・・
A-ugh(エイ-ア)
B-ugh(ビー-ア)
C-ugh(シー-ア)・・・という具合なんだ。
だからジョン・ロードンがツアーマネージャーのトニーに道路の通行料について尋ねた時、トニーには
「トニー、通行料金(トールズ)を支給してほしいんだ。」と言ったはずが、「トニー、機材(トゥールズ)の費用がほしいんだ。」と聞こえたんだ。
彼は「僕は君たちの機材は買わないよ。自分たちでやってよ。」と答えたんだ。するとジョンは「何だって?通行料も出してくれないのかい?それはないぜ!」と言ったのさ。そこからまたいろいろあって、結果的にはお金はもらったんだけどね!良好な関係は再び築かれたんだ。通行料は支給され、大隊は侵攻した。

【Kev Hunter and Mark at “ The Rat”】
【ケブ・ハンターとマーク。「ザ・ラット」にて。】

July 30 The Rat, Boston MA

Although I see this listed as a gig on the 30th and another on the 31st... I recall it being an underage show earlier in the afternoon.. and a 21 and above show onthe evening. Regardless, the “ Rat” was something to behold... kinda like playing in an expanded World War II gun emplacement! A real “ hole in the wall” place... but the shows were killer.. just a rabid audience at both shows....
Still suffering sleep deprivation.. the club manager gave us her car keys.. directions to her apartment and her apartment keys.. “ go take a nap guys” were her instructions.
We pull up to a pretty swanky looking tower block in a decent neighborhood.. take the elevator up.. open the door...
Horrifying!
The place looked like a crime scene... all we needed was the chalk outline.
I remember Kev and I sitting gingerly on the sofa and Kev just pulled out a huge mat of human hair between the cushions.. the bathroom ... let’s not go there.
We looked at each other and said.. “ let’s go back to the Winnebago... we prefer our own filth!”

7月30日、マサチューセッツ州ボストン、ザ・ラット

30日と31日のコンサートのリストを眺めていて、午後の早くには未青年者向けのコンサートをしたのを思い出した。21歳以上の人向けのコンサートは夜だった。「ザ・ラット」は、まるで第二次世界大戦の武器庫で演奏しているみたいな所だった!本当に壁にはそれらしき穴があった。でもコンサートは最高だった。2つのショーではどちらもオーディエンスは大盛り上がりだったよ。
なおも睡眠不足には悩まされていたけど、クラブの支配人の女性が車と部屋のキーを渡してくれ、彼女のアパートに泊めてくれることになった。「昼寝でもしてくれば?」というのが彼女の好意だった。
すぐ近くにあったお洒落なタワーマンションに昇っていく。エレベーターに乗り、ドアが開くと・・・
ぞっとした!
その場は殺人事件の現場のようだった。僕たちが寝るところには、チョークで人型が書かれているかのような気分になった。
ケブと僕が恐る恐るソファに座ると、ケブがクッションの間から人毛でできた大きなマットを引っこ抜いた。風呂場には・・・行きたくもなかった。
僕たちは互いに顔を見合い、言った。「ウィネベーゴ号に戻ろうよ。あのごみ溜めの方がましだよ!」

【Right below... the Rat Boston】
【この真下が・・・ボストンのザ・ラット】


Copyright © 2020 Upp-tone music Co., Ltd. All Rights Reserved.