Episode 1 : Where it all started

Newcastle Upon Tyne....not for the faint of heart! I was born in 1958 in the western suburb of Benwell..cobbled streets..terraced houses...coal fires...you ever seen that Monty Python movie where they sing “every sperm is sacred”?

第一話: すべての始まり
ニューカッスル・アポンタイン・・・感傷的になってるんじゃないよ!僕は1958年に西地区ベンウェルのそのまた西の郊外で生まれたんだ。玉石を敷いた道路、テラスのある家、石炭の炎・・・モンティ・パイソンの映画の中の「すべての精子は神聖か?」で歌われた所だ。

【A typical street in Benwell Newcastle】
【ベンウェルニューカッスルの典型的な通り】

Well that gives you an idea.
Looking back..every kid I knew had the same upbringing & social/financial status...very few really poor..nobody rich. However so many kids from our area had a stubborn refuse to quit go-getter work ethic that would serve them very well in their chosen professions – even just in music – look at the amount of successful influential bands/artists that came from the area
Raven
Tygers of Pan Tang
Venom
Fist
Avenger
Blitzkreig
Tyson Dog
Satan
Atomkraft
And that’s just metal bands!!! Theres been a tradition for many years...
The Animals..
The Shadows...
Lindisfarne...
Geordie...
John Miles...
The Wildhearts...
Music runs in our blood.
So it came to pass that whilst on holiday in Spain in the early 70’s we got to see a band perform in the hotel. With ELECTRIC GUITARS and BASS GUITARS and AMPS and WAH WAH pedals !!! This was a revelation ....Mark immediately begged for a classic acoustic guitar (as that’s all that was there).
We traded this guitar between us learning Status Quo and Slade riffs ...one day Mark turned up with our mate Paul Bowden in tow....”we wanna form a band and you can play bass”
The die was cast!

分かりやすく伝えようか。
振り返ると、僕が知る限り、この町の子供はみんな同じ教育を受け、みんな同じ社会環境、家計の状況下にいた。
めっちゃ貧乏な子はいない代わりに裕福な子もいない。
僕の暮らしていた地域の子供たちは、誰もが自分が選んで就いた職業で成功できるようにうまく立ち振る舞うようになる。それは音楽業界においても、だ。
この地域出身で成功したバンドはたくさんいる。
Raven
Tygers of Pan Tang
Venom
Fist
Avenger
Blitzkreig
Tyson Dog
Satan
Atomkraft
これはメタルバンドの例だけだよ!!!何十年もの伝統があるんだ。
The Animals..
TheShadows...
Lindisfarne...
Geordie...
John Miles...
The Wildhearts...
僕らの体を流れる血には音楽も流れているんだよ。70年代初めに休暇でスペインに行った時の事を話そうか。
ホテルで演奏していたバンドを観に行ったんだ。そのバンドはエレクトリックギターとベース、アンプとワウワウペダルだけ、だったんだ!!!これには参ったね。
マークはすぐにアコースティックギターを買ってくれとねだったんだ(たまたまそこにあったから)。
僕たちはこのギターを仲間内で回し合って、ステイタス・クォーやスレイドの曲のリフを練習したんだ。ある日、マークが街で偶然、友だちのポール・ボーデンに会ったんだ。それで僕に「バンドを組みたいんだ。おまえはベースだ。」って。
サイは投げられたんだ!

【Raven 1976 at Eldon Square Newcastle. L to R Mark Gallagher, John Gallagher, Mike Kenworthy, Paul Bowden】
【レイヴン1976エルドンスクエアニューカッスル。左→右 マークギャラガー、ジョンギャラガー、マイクケンワージー、ポールボーデン】

We bugged our parents until they relented and bought us cheap guitars....we devoured information from magazines...went to see bands at the local city hall ....worked on learning how to play and plotted our campaign.
With a spinal tap –like succession of drummers we played our 1st gig in 1975 at our school...by 1976 we were playing pubs and the occasional show in the city centre in Eldon Square. By 1977 we playing the workingmens clubs. Two 40 min sets (sometimes 3). and absolute silence in-between as bingo was being played!
As a lot of the gigs were south of Newcastle...and nearer our rival football nemesis Sunderland, we never failed to be introduced as “the boys from NEWCASTLE!” and heartily booed. Requests for songs would be written on beermats and placed on the front of the stage...more often than not bearing the request “fuck off”.
We learned our trade at these shows...how to cajole & win over a non-responsive or antagonist audience...and if you could not win them over, then try to annoy them as much as possible!
Paul left in 1979...we tried another guy Pete Shore..our drummer Sean left. We advertised for a new drummer at the local music store and found our salvation with a lad called Rob Hunter...a monster drummer & a guy who could contribute..play guitar..write lyrics...the full package. Pete was jettisoned shortly afterwards as it was not working & we found ourselves as a 3 piece – no passengers...nowhere to hide..but lots of room for all 3 of us to play in....which we did with glorious abandon.
At a show in Newcastle at Balmbras music hall... in the audience was one Tom Noble who was managing an act called The Tygers Of Pan Tang who we had played with before. We knew they had released a single on a local label called Neat and it was making a lot of noise...he came up to us after the show, complimented us on our performance & said “how would you like to make a single with Neat records?”
An appointment was made for us to go to Impulse studios in Wallsend and record a demo for Neat...

僕たちはそれぞれが両親を悩ませた挙句に、根負けさせて安物のギターを買ってもらった。
僕たちは音楽雑誌からの情報に心を奪われ、地元の公民館にバンドを観に行ったり、ギターを習うためにアルバイトをしてお金を貯めたり、自分たちの売り出し方を考えたりした。
映画『スパイナル・タップ』のようにドラマーがコロコロ変わりながら、僕たちは1975年に学校で初めてのギグをして、1976年までには地元のパブやエルドン・スクエアにある市民センターでも演奏するようになっていた。
1977年までには労働者クラブでも演奏していた。40分のセットを2回(時には3回)。
自信満々にプレイしている間の会場の静けさと言ったら!ギグは大抵ニューカッスルの南部、僕たちのサッカーの天敵サンダーランドの近くだった。いつも必ず「ニューカッスルから来た奴ら!」って紹介されていたよ。温かいブーイングを浴びたものさ。
やってほしい曲のリクエストはビールのコースターに書かれてステージ前に置かれたんだ。「引っ込め」なんてリクエストはなかったよ。こうしたギグを積み重ねながら、僕たちは無反応な客や僕たちのことを気に入らない客をおだててうまくあしらう秘訣を学んだんだ。それができなきゃずっとキレまくっているしかないからね!
ポールは1979年に脱退した。代わりにピート・ショアを加入させたけど、今度はドラムのショーンが辞めてしまった。僕たちは地元の楽器店にドラマー募集の広告を出したんだ。 すると救いの神がロブ・ハンターって奴を見つけてくれたのさ。こいつは凄いドラマーだった上にギターも弾けたし、作詞もできた。何でもこなせたんだ。
でもピートは実際にステージに立つまでに短期で辞めちゃった。それで僕たちは3ピースでやるしかないなと決めたんだ。新規加入はなし、逃げも隠れもしない。 3人でやると、やらなきゃならないことがいっぱいあった。前向きに取捨選択をしたよ。
ニューカッスルのベルムブラス・ミュージック・ホールでのコンサートでは、オーディエンスの中に僕たちが共演した経験のあるTygers of Pan Tang のマネージャーをしているトム・ノーブルがいたんだ。 彼らは地元のニート・レーベルからシングル盤をリリースしたばかりだった。ノイズに満ちた曲だった。
コンサート後、彼は僕たちの演奏を褒めてくれて、「ニート・レーベルでシングルを制作しないか?」と言ってくれた。ウォールセンドにあるインパルス・スタジオをブッキングしてくれて、僕たちはデモを作ることになったんだ・・・

【Raven at Impulse studios 1980】
【インパルススタジオでのレイヴン1980】

We had only been in a project studio once about 3 years earlier so we were rather green as they say. We loaded in..got levels and BOOM laid down 3 songs in about an hour..live to 2 track..no mixing..no dubs. Neat boss David Wood seemed suitably impressed and it was decided we’d go ahead and record our very first single....a double A side of “Don’t need your money” and “wiped out”.... I don’t remember a great deal of the recording of that specifically – Steve Thompson was the producer and Micky Sweeney the engineer. We did learn a lot from Steve as regards arranging songs and getting to the point - valuable skills! I do remember filling a metal garbage bin with various metal objects..setting up microphones up & down the stone studio stairwell..... then recording said bin as it was chucked down the stairs! The resulting cacophony resides at the very end of the song “wiped out” and if you crank it up VERY loud you may just hear our mate John Lowdon exclaim “ what the f—k was that?”


僕たちは3年前に一度だけある企画でスタジオ入りしたことがあった。その時には「活きがいいバンドだ」と言われたんだ。僕たちはやる気満々で臨み、1時間くらいで一気に3曲を録音した。2曲はライブ演奏で、ミックスもなし、ダビングもなし。ニート・レーベルのボス、デヴィッド・ウッド氏の印象も良かったようで、僕たちはデビューシングルをレコーディングすることになったんだ。「Don’t need your money」と「wiped out」の両A面で。こんな特別なレコーディングだったのに、その時のことはあまり憶えていないんだ。
スティーヴ・トンプソンがプロデューサーで、ミッキー・スウィーニーがエンジニアだったことは憶えている。曲のアレンジやポイントの押さえ方など、役に立つスキルをスティーヴからたくさん学んだよ!メタルグッズがいっぱい詰まったメタル製のゴミ箱のことを憶えている。マイクを石製のスタジオの吹き抜けの高い所と低い所にセッティングしたりしたな。このゴミ箱は階段の下に放って置かれていたんだ!結果としてちょっとした不協和音が「wiped out」の最後のところに入っている。この部分を大音量でかけてくれれば、僕たちの友人のジョン・ロードンの叫び声が聞こえるよ。彼は「あれは一体何なんだ?」って叫んでいるんだ。

【Don’t need your money front .Don’t need your money back】
【Don’t need your money 表面、 Don’t need your money 裏面】

That single meant so much to us, it came out – and it all changed.

このシングル盤は僕たちにとってはとても重要なものになった。これですべてが変わったんだ。


Copyright © 2020 Upp-tone music Co., Ltd. All Rights Reserved.